بخش آب
1397/06/21 17:55:54
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد؛
همکاری شرکت‌‌های آب منطقه‌ای با آموزش و پرورش برای ارتقای سواد آبی دانش آموزان
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با توجه به اهمیت آب و چالش های پیش رو لازم است دانش آموزان به صورت عملی با مفاهیم آب آشنا شوند و شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور باید با آموزش و پرورش همکاری کنند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد حاج‌رسولی‌ها" در کارگاه و هم‌اندیشی ارتقای دانش و سواد آبی ویژه روسای گروه‌ها و منتخبین مدرسان کتاب انسان و محیط زیست استان تهران که امروز ( 21 شهریور 1397) در محل شرکت مدیریت منابع آب برگزار شد، اظهار داشت: از دهه 80 شمسی طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برای  مقطع راهنمایی در حال اجراست و همه همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای به این موضوع ورود کردند.
وی با اشاره به تالیف کتاب انسان و محیط زیست و تدریس آن در مدرسه گفت: این یک اقدام بسیار خوب است که با همکاری مشترک بخش آب وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته که امیدواریم با تداوم همکاری ها تعداد صفحات و نوع مطالب بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: مباحث این کتاب به صورت پرسش و پاسخ برای دانش آموزان مطرح می شود که روش بسیار خوبی است، اما مهمتر از آن ارائه مطالب به صورت عملی است که مهمترین آزمایشگاه ما در این زمینه طبیعت است تا دانش اموزان از نزدیک موضوعات مربوط به آب را لمس کنند.
وی در ادامه با تشریح وضعیت بارندگی و منابع آب طی سال های اخیر گفت: میزان بارندگی ها در سال آبی جاری بسیار کاهش یافته است و اگر بارندگی های اردیبهشت نبود به یقین در تامین منابع آب در شرایط سخت تری قرار می گرفتیم.
حاج رسولی ها با بیان اینکه میزان بارندگی های سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته حدود 27 درصد کاهش یافته است، افزود: بر اساس آمارهای پنجاه ساله میزان بارندگی سال جاری در رتبه 48 قرار دارد.
وی ادامه داد: طی 11 سال اخیر میزان بارندگی های کشور هیچگاه به میانگین بارش درازمدت نرسید و همین بارش های محدود به صورت یکنواخت در سراسر کشور توزیع نشده است.
مدیرعامل شرکت مدیت منابع آب در خصوص لزوم آموزش و مدیریت مصرف آب گفت: در دوره اخير که با پديده جهاني تغيير آب و هوا مواجه هستیم، برداشت و استفاده بيش از حد منابع آب به نگراني‌هاي مهم بين المللي تبدیل شده است و ضروري است که ابعاد مدیریت مصرف آب به عنوان موضوع بسيار مهم در تمام ابعاد و فصول مورد مطالعه و كارشناسي قرار گيرد. از اين رو، نياز به ايجاد رشته آموزشي مستقل براي مديريت و كنترل و نظارت بر مصرف آب  احساس مي شود.
وی تصریح کرد: مصرف‌كنندگان آب مي‌بايستي تشويق به پرهيز از مصرف بيش از حد و تحريك دروني به صرفه‌جويي شوند. اما بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه به هرحال، تغيير نگرش‌ها، رفتار و عادات مصرف تا حدودی مشكل است. در آگاه سازي لازم است مؤلفه شناختي مخاطبان شامل باورها، افكار، حقايق، دانش، اعتقادات و مؤلفه عاطفي نگرش مخاطبان شامل احساسات، علائق، انگيزه‌ها و ارزش‌هاي مثبت صرفه جويي براي رسيدن به تغيير رفتار هدف گذاري شود.
حاج رسولی ها با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مي تواند نقش محوري در القاي صرفه جويي آب و تغيير رفتار و نگرش کارآمد در جامعه ايفا کند یادآور شد: شواهد نشان مي دهد که همه دانش آموزان و معلمان بايد با مفاهيم و روش‌هاي حفاظت از محيط‎ زيست، به عنوان بخشي از آموزش و پرورش رسمي آشنا شوند. با توجه به اين حقيقت که آگاهي در مورد آب در دوره کودکي سامان ‎مي‎يابد، مدرسه نقش مهمي در موفقيت اين مهم ايفا مي‎کند. البته کودکان بيشتر پذيراي مفاهيم جديد بوده و مي توانند به عنوان عوامل آموزشي عمل کنند و رهبران اين تفکر در خانه و رشد ‎دهنده آگاهي شهروندان در مورد محيط زيست خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: جای خوشحالیست که به‌درستی کتاب انسان و محیط زیست موضوع این نشست به روش انگیزشی و مشارکتی طراحی شده و تدریس موثر آن نیازمند آن است که همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای کتاب را مورد حمایت قرار دهند و از طریق انجام بازدید های میدانی برای دانش آموزان در تبیین بهتر مفاهیم بخش آب اقدام کنند.
حاج‌رسولیها ادامه داد: ما این آموزش ها و  برنامه های حمایتی– تکمیلی را از تهران و با حضور شما آغاز کردیم و در صددیم تا در استان های دیگر نیز این مدل را پیاده سازی کنیم و در این رابطه شیوه نامه ای جامع و چند بعدی و اقلام کمک آموزشی جذابی تهیه شده و من شخصا پیگیر گسترش آن خواهم بود.

 
 
  • خبرنگار: عبدالله اسکویی
  • منتشر کننده: امیر جعفری آزاد/ سردبیر