با اجرای طرح حذف قبوض کاغذی، ارائه صورتحساب برق مصرفی به مشترکین و مصرف کنندگان برق متوقف نشده، بلکه صورتحساب کاغذی به صورتحساب الکترونیکی تبدیل شده و با گستردگی، اطمینان و سهولت بیشتری در اختیار مشترکان محترم قرار میگیرد.
در همین راستا، روشهای متنوع ارائه صورتحساب الکترونیک شامل پیامک، تلفن ثابت، اپلیکیشنهای موبایل، دستگاههای کارتخوان، دستگاههای خودپرداز، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ICT روستایی میباشند.
سوالی که مطرح میشود این است که پس از حذف قبض کاغذی برق، چگونه میتوانید صورتحساب خود را پرداخت کنید؟
تنها با داشتن شناسه قبض 31 رقمی میتوانید به یکی از روشهای زیر قبض برق خود را بپردازید.
تلفن همراه متصل به اینترنت:
1)پیوند پیامک: این پیوند شما را به درگاه بانکی ارجاع میدهد و از آنجا میتوانید قبض خود را پرداخت کنید
2)App موبایل آپهای صنعت برق، سرویسهای پرداخت و آپ بانکها: شناسه قبض را در آپ ثبت کنید و از طریق آن از صدور قبض جدید مطلع شوید و از همانجا صورتحساب خود را بپردازید.
3) وب سایتها www.saapa.ir و وب سایت شرکتهای توزیع: به قسمت پرداخت صورتحساب مراجعه و با وارد کردن شناسه، قبض خود را بپردازید.
تلفن همراه:
4) USSD *724*1524# و*733*1521# : با شمارهگیری کد دستوری و دنبال کردن مراحل آن، قبض خود را پرداخت کنید.
بدون نیاز به تلفن همراه:
5): ATM با مراجعه به ATM و انتخاب گزینه پرداخت قبوض، قبض خود را پرداخت کنید.
6) : POS با ثبت شناسه قبض، بدهی به شما اعلام میشود و از همان جا میتوانید آن را بپردازید.
7) : 1521 با شماره گیری 3223 و دنبال کردن کدهای دستوری، قبض خود را بپردازید.
توسط دفاتر پیشخوان یا ICT روستایی:
8) دفاتر پیشخوان: شناسه قبض خود را به کارگزار دفتر پیشخوان اعلام نمایید و برای پرداخت قبض خود از ایشان کمک بخواهید.
9)ICT روستایی: شناسه قبض خود را به کارگزار ICT روستایی اعلام نمایید و برای پرداخت قبض خود از ایشان کمک بخواهید.
طرح قبض سبز مزایا و دستاوردهای زیادی داشته که میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1) مشاهده و پرداخت سریع و آسان قبض برق فقط با یک کلی
2) مشاهده سوابق مصرف و پرداخت
3) امکان ایجاد و توسعه سایر خدمات غیرحضوی مبتنی بر تلفن هوشمند
4) فراهم آوردن زمینه کاهش دوره وصول مطالبات با کاهش دوره قرائت از دو ماه به یک ماه
5) جلوگیری از واردات بخش قابل توجهی کاغذ در شرایط تحریم کنونی
6) حذف چاپ و توزیع سالانه بیش از 222 میلیون قبض برق و عدم نیاز به 3322 تن کاغذ (معادل حدود 3 میلیون دفترچه)
7) جلوگیری از قطع سالیانه 32 هزار درخت
8) بهبود پوشش و صحت قرائت
9) امکان ارتباط دوسویه با مشترک و اطلاع رسانی به مشترک در حوزه مدیریت مصرف و...
10) بهبود وصول مطالبات با تسهیل و افزایش شیوههای پرداخت
11) بهکارگیری مأموران توزیع قبض در فعالیتهای ارزش افزای دیگر نظیر قرائت کنتور، وصول مطالبات و ....