عمومی
1401/10/21 10:39
یادداشت؛

روابط عمومی هدایتگر و جریان ساز در صنعت آب و برق

حسن کریمی، کارشناس روابط عمومی شرکت تعمیرات نیروگاه‌های برق‌آبی خوزستان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) در این یادداشت آمده است: شاید تا چندی پیش محوری‌ترین نقشی که برای روابط عمومی بعنوان یک رسانه سازمانی متصور بودند صرفا اطلاع رسانی از رویداد‌های عینی و واقعی بود. اما در حال حاضر روابط عمومی‌ها می‌توانند با ایجاد شرایطی، از یک دستگاه اداری منفعل، تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان ساز در جامعه تبدیل شوند.
ارتباطات در بحران‌های صنعت آب و برق، بخشی از روابط عمومی است و پیدایی آن بهصورت مستقیم با شیوه اطلاعرسانی رسانه‌های خبری ارتباط دارد. ازطرفی امروزه رسانه‌های اجتماعی در عرصه فضای مجازی بلافاصله پس از وقوع بحران ها، شاهد حضور و مشارکت گسترده و فعالانه مخاطبان هستند.
از سوی دیگر ماندگاری هر عملی در گرو ثبت و مستندسازی آن است و هر فعالیت ثبت شده‌ای می‌تواند بخشی از تاریخ یک سازمان، اعم از خدماتی یا تولیدی را برای بهره مندی آیندگان محفوظ نگاه دارد. فعالیت و عملکرد سازمان‌ها در مواقع بحران و حادثه یکی از این موارد است.
بررسی بحران‌های گذشته در کشور نشان می‌دهد که هربار بحرانی رخ می‌دهد، هزینه‌های مالی و اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته به بار می‌آورد که صرف بازسازی و بازآوری زیرساخت ها، شریان‌ها و جبران کلیه خسارت‌ها می‌شود. وجود چنین نارسایی، بیشتر از این که ضعف عملکرد مهندسی و مدیریتی و تکنولوژی را آشکار سازد، نبود دانش مدیریت سانحه به دلیل فقدان یک نظام مستندسازی را یادآور می‌شود. در عملیات‌های تخصصی فنی و مدیریت بحران در بخش‌های مختلف صنعت آب وبرق، مستندسازی می‌تواند دانش، مهارت، تجربه و قدرت نقش آفرینی سازمان‌های درگیر و نیرو‌های آن‌ها را نشان داده و تحلیل و تفسیر و بازخوانی عملیات می‌تواند توان برنامه‌ریزی و قدرت هدایت و مدیریت آن‌ها را ارتقا بخشد و درنهایت منجر به اثربخشی بیشتر آن‌ها در عملیات بعدی شود.
برای مثال در حادثه سیل اخیر خوزستان در سال ۹۸ بعنوان یک اتفاق خاص که باعث وحشت گسترده‌ای در سطح کلانشهر اهواز و چند شهرستان پایین دست سد کرخه شد، روابط عمومی‌ها بعنوان پرچمداران اصلی ارتباط با مخاطب حضور چشمگیری داشتند و در این راستا مستند سازی مطلوبی نیز صورت گرفت، اما بی شک برای پیشگیری از این قبیل اتفاقات و کمک به دیگر بخش‌های سازمان، نیاز عمیق به مستندسازی برنامه ریزی شده تحت مدیریت یک روابط عمومی هدایتگر و جریان ساز در جامعه داریم.
به نظر می‌رسد ما در سازمان‌ها به جنبش همگانی مستندسازی نیاز داریم که روابط عمومی باید پیشران این جنبش باشد. بسیاری از فعالیت‌ها تکرار کار‌هایی است که در گذشته انجام شده و مقدار زیادی از بهره وری اقدامات ما کاهش یافته است. باید برای این بحران یا مسئله چاره‌ای اندیشید. از این رو شاید مهم‌ترین سوال این باشد که نقش هر یک از واحد‌ها در این زمینه چیست و بخصوص روابط عمومی در این زمینه چگونه می‌تواند به مستندسازی بحران‌ها بپردازد؟
در پایان پیشنهاد می‌شود و به نظر می‌رسد برای رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی و دستیابی به سازمان رسانه‌ای منسجم که بتواند در جامعه جریان ساز باشد، ما به ایجاد ساختار و پیشبینی بودجه، جذب نیروی انسانی متخصص و دستیابی به فناوری‌های بومی و جذاب در این حوزه نیاز داریم.

  • خبرنگار:رضا رحیمی
  • منتشر کننده:حمید ثریانی/ سردبیر